dennis.se
September 09, 2010, 10:23:49 AM *
Welcome, Guest. Please login or register.

Login with username, password and session length
News:

Home   Help Search Calendar Login Register  
Pages: [1] 2
  Print  
Author Topic: Caller ID development  (Read 3113 times)
Veni
Newbie
*

View Profile
« on: May 14, 2007, 06:15:37 PM »

Då var vi igång igen  [1a-approve1].
Tackar  [1a-approve2].
Dennis
Administrator
Newbie

760063
View Profile WWW
« Reply #1 on: June 06, 2007, 01:53:22 PM »

Quote from: "Veni"
Då var vi igång igen  [1a-approve1].
Tackar  [1a-approve2].

Tja, har du skrivit något mer på CID?
Om du vill och har ork kan du skriva ner en changelog och kompilera ihop en exe så kanske vi kan posta den på sidan!?
Veni
Newbie
*

View Profile
« Reply #2 on: June 06, 2007, 06:44:04 PM »

Det är det enda som tillkommit sedan jag ändrade hur Caller ID ska göra om man kör den som en tjänst och man loggar ut sig.

Det är en utav dom punkter du hade på listan. Pga att jag lagt till flera textfält samt utökat storleken på frmOptions så har EXE filens storlek gått ifrån 128 kB till 200 kB.

Exempel på changelog:
  • Fixed a problem with Caller ID dropping connection with modem if running as a service and a user logged off.
  • Sends syslog message to syslog server upon a incoming call (syslog level is static at the moment. 133 / Information flag is sent).
  • Ability to run a external file upon a incoming call and pass the phone number as a parameter to that file.
  • Ability to tell Caller ID what table name and field names it is suppose to expect inside the database.
Har du förresten kvar den där listan med alla önskemål som hade kommit in? Jag var inte smart nog att göra om sidan så som den såg ut då, till en PDF fil.

Jag slog på automatisk höjning utav versionsnumret vid varje kompilering och idag ligger den på 1.6.10 och frågan är om du önskar något annat innan jag skickar filen till dig.
Om jag inte missminner mig så skall man skicka filen till dig i en lösenordsskyddad RAR fil, kan du bekräfta att det stämmer.
Veni
Newbie
*

View Profile
« Reply #3 on: June 06, 2007, 07:03:08 PM »

Märkte en sak som handlar om forumet, jag får meddelandet "Function disabled." med svart text och resten utav bakgrunden är vit.
Detta händer när jag trycker på länken "Profil".
Dennis
Administrator
Newbie

760063
View Profile WWW
« Reply #4 on: June 06, 2007, 07:12:59 PM »

Det är det enda som tillkommit sedan jag ändrade hur Caller ID ska göra om man kör den som en tjänst och man loggar ut sig.

Det är en utav dom punkter du hade på listan. Pga att jag lagt till flera textfält samt utökat storleken på frmOptions så har EXE filens storlek gått ifrån 128 kB till 200 kB.

Exempel på changelog:
  • Fixed a problem with Caller ID dropping connection with modem if running as a service and a user logged off.
  • Sends syslog message to syslog server upon a incoming call (syslog level is static at the moment. 133 / Information flag is sent).
  • Ability to run a external file upon a incoming call and pass the phone number as a parameter to that file.
  • Ability to tell Caller ID what table name and field names it is suppose to expect inside the database.
Har du förresten kvar den där listan med alla önskemål som hade kommit in? Jag var inte smart nog att göra om sidan så som den såg ut då, till en PDF fil.

Jag slog på automatisk höjning utav versionsnumret vid varje kompilering och idag ligger den på 1.6.10 och frågan är om du önskar något annat innan jag skickar filen till dig.
Om jag inte missminner mig så skall man skicka filen till dig i en lösenordsskyddad RAR fil, kan du bekräfta att det stämmer.

nice, väldigt snyggt. =)

Det ironiska är att när jag skrev hela todo-listan här på forumet så slängde jag filen där det stod innan.

Sedan hade jag en dunderkrash och därmed är allt borta.

Här är lite som jag minns;

* Skinnable.
* Olika trayikoner. (vid påringning, vid icke kollade samtal)
* Hämta namn från db vid på ringning och visa i popup (måste även tänka på att amerikansk Caller ID har namn som standard (man kanske ska visa båda)).
* Sortera bort "modem" som inte är TAPI-kompatibla.
* Mallar för db-connections.
* Bättre  och snyggare popup.
* Bättre positionering av popup (drag & drop).
* Ringsignal!? (olika för olika personer). Kanske även avatarer för varje person!?
* Bättre errorhandling (log?) (kom jag på nu).

Minns inte mer nu, men jag skriver här igen om jag kommer på något.

Perfekt med automatiskt ökande versions nummer. Bra när man ska leta igenom filer efter gammal (fungerande) kod.

Ja, jag har haft mina e-postadresser väldigt länge så de är väldigt utsatta för spam.
Nu när jag fixat alla spamfilter så får jag nästan inget spam alls, men jag har satt som regel att vissa filtyper inte får släppas igenom. Lägger man filerna i en zip/rar och lösenordsskyddar den så tar inte spamfiltret bort filen.
Dennis
Administrator
Newbie

760063
View Profile WWW
« Reply #5 on: June 06, 2007, 07:16:51 PM »

Märkte en sak som handlar om forumet, jag får meddelandet "Function disabled." med svart text och resten utav bakgrunden är vit.
Detta händer när jag trycker på länken "Profil".

Ja, jag gjorde en väldigt quick and dirty avstängning av registreringssidan på forumet.
Det är tokmånga spamrobotar som registrerar sig på sidan.
Veni
Newbie
*

View Profile
« Reply #6 on: June 07, 2007, 06:00:23 PM »

Quote from: "dennis"
Ja, jag gjorde en väldigt quick and dirty avstängning av registreringssidan på forumet.
Det är tokmånga spamrobotar som registrerar sig på sidan.
Typiskt att man ska behöva göra så. Aja Sad.

Jag har skickat ett e-postmeddelande till dig med det senaste inkl. en kompilerad EXE fil.

Har lagt in en fil i projektet som heter basChangeLog.bas som kan antingen läsas med en textredigerare eller VB.
I den filen kommer jag hädan efter dokumentera alla relevanta ändringar.

Jag märkte förresten att jag har problem med att ladda ner CallerID_setup.exe med IE6 och IE7. Har provat ifrån tre olika datorer.
Däremot så har jag inga problem med FireFox(1.5.0.12).

Men problemet avser bara just den filen. Alla andra filer på http://www.denniskarlsson.com/callerid/download.php kan jag ta via vilken webbläsare/dator som helst.
Verkar som om dialogen med upphovsrättsinformationen inte vill leka med med IE Sad.

En annan sak som jag kom precis på, vilka operativsystem ska Caller ID ha stöd för? Jag hittar inte det på webbsidan. Jag har nämligen via en modul och klass bäddat in stöd för WinSock2(utan någon ActiveX kontroll inbäddad i programmet) så att syslog stödet får tag i en UDP socket.
Veni
Newbie
*

View Profile
« Reply #7 on: July 01, 2007, 04:03:44 PM »

Härligt med SMF Wink.
Verkar som om konverteringen har gått felfritt.

Jag märkte att länken till detta forum på sidan http://www.denniskarlsson.com/callerid/support.php pekar till det gamla forumet.
Dennis
Administrator
Newbie

760063
View Profile WWW
« Reply #8 on: July 01, 2007, 05:14:18 PM »

Härligt med SMF Wink.
Verkar som om konverteringen har gått felfritt.

Jag märkte att länken till detta forum på sidan http://www.denniskarlsson.com/callerid/support.php pekar till det gamla forumet.

Ja, jag är lite less på phpBB som inte har bättre registreringsskydd. Förhoppningsvis blir det färre spammare som reggar sig nu.

Tack. Har fixat länken.
Veni
Newbie
*

View Profile
« Reply #9 on: July 01, 2007, 07:58:29 PM »

Nu lirar allt. Länken till forumet på supportsidan och nedladdning med IE Cheesy.
Veni
Newbie
*

View Profile
« Reply #10 on: August 19, 2007, 09:42:52 PM »

Hej Dennis.

Har pillat lite med Caller ID och testar just nu en server och klient version utav den.
Servern är helt enkelt Caller ID tillsammans med en TCP sockethanterare som skickar ut teledata+datum till anslutna klienter.

Klienten är en bantad variant utav Caller ID. Upptäckte att jag hade ett behov utav att få ett popupmeddelande
när jag sitter vid arbetsburken/spelburken eller tittar på film på HTPC burken.

Eftersom jag enbart kör Caller ID på en maskin som pysslar med annat så kändes det att jag skulle ge Caller ID en
möjlighet att agera server till klienter.

Just nu testar jag att grejerna fungerar. Har dock några problem att ta itu med:

• Servern stänger ner lyssnarsocketen när man loggar ut ur datorn och Caller ID server körs som en tjänst.
  • I XP så får klientens knappar en skum svart kant om de ligger i en ram(xpstyle läge).

Några bilder ifrån klienten:

Dennis
Administrator
Newbie

760063
View Profile WWW
« Reply #11 on: August 19, 2007, 10:52:08 PM »

Hej Dennis.

Har pillat lite med Caller ID och testar just nu en server och klient version utav den.
Servern är helt enkelt Caller ID tillsammans med en TCP sockethanterare som skickar ut teledata+datum till anslutna klienter.

Klienten är en bantad variant utav Caller ID. Upptäckte att jag hade ett behov utav att få ett popupmeddelande
när jag sitter vid arbetsburken/spelburken eller tittar på film på HTPC burken.

Eftersom jag enbart kör Caller ID på en maskin som pysslar med annat så kändes det att jag skulle ge Caller ID en
möjlighet att agera server till klienter.

Just nu testar jag att grejerna fungerar. Har dock några problem att ta itu med:

• Servern stänger ner lyssnarsocketen när man loggar ut ur datorn och Caller ID server körs som en tjänst.
  • I XP så får klientens knappar en skum svart kant om de ligger i en ram(xpstyle läge).

Hej hej

Låter väldigt bra. Fint med klient/server del. Om möjligt vore det bra om servern och klarar att vara klient. Då man endast behöver en applikation. Men det bestämmer du.

Vad som kan vara fel (gissar bara).
Testa med att köra servicen som ett riktigt konto istället för SYSTEM.
När man får den svarta kanten har jag för mig att man la en färglagd ruta bakom knappen som ett fulhack. Windows har många buggar, där är en av dem.

När du känner dig redo för att släppa en ny version så är det bara att säga till så postar jag den, med changelog.
Veni
Newbie
*

View Profile
« Reply #12 on: August 19, 2007, 11:00:01 PM »

Om möjligt vore det bra om servern och klarar att vara klient. Då man endast behöver en applikation.
Serverdelen ligger inbäddad i den vanliga Caller ID, så i praktiken så räcker det med att köra den för personer som enbart behöver en applikation.
Jag har inte tagit bort något ifrån Caller ID utan snarare lagt in lite till Smiley.

Vad som kan vara fel (gissar bara).
Testa med att köra servicen som ett riktigt konto istället för SYSTEM.
När man får den svarta kanten har jag för mig att man la en färglagd ruta bakom knappen som ett fulhack. Windows har många buggar, där är en av dem.
Aha, bra idé. Ska kolla på det imorgon eftermiddag. Vad är det för färgglad ruta du tänker på? En ram/frame eller en tom bildruta med lite bakgrundsfärg? Ska höra med google imorgon om där finns någon känd fix som ligger ute på nätet.

När du känner dig redo för att släppa en ny version så är det bara att säga till så postar jag den, med changelog.
Låter fint, jag hojtar till när det närmar sig men som det ser ut så kan det dröja cirka två månader innan vi är där Sad.
Dennis
Administrator
Newbie

760063
View Profile WWW
« Reply #13 on: August 19, 2007, 11:08:45 PM »

Serverdelen ligger inbäddad i den vanliga Caller ID, så i praktiken så räcker det med att köra den för personer som enbart behöver en applikation.
Jag har inte tagit bort något ifrån Caller ID utan snarare lagt in lite till Smiley.
Japp, men jag tänkte mer på att man som klient ska kunna använda samma programvara som servern använder. Man sätter Caller ID i klientmode eller servermode. Vad jag menar är att samma programvara klarar att vara server eller klient (med och utan modem). Två programvaror är inte fel heller. Bara en tanke som kom.

Aha, bra idé. Ska kolla på det imorgon eftermiddag. Vad är det för färgglad ruta du tänker på? En ram/frame eller en tom bildruta med lite bakgrundsfärg? Ska höra med google imorgon om där finns någon känd fix som ligger ute på nätet.
Färglagd. =))
Mja, kommer inte ihåg vad det var för sorts ruta. Har inte knappat VB på ett par år, då jag använder Windows så lite som möjligt.

Låter fint, jag hojtar till när det närmar sig men som det ser ut så kan det dröja cirka två månader innan vi är där Sad.
Ingen panik. =)
Veni
Newbie
*

View Profile
« Reply #14 on: August 20, 2007, 06:01:52 PM »

Japp, men jag tänkte mer på att man som klient ska kunna använda samma programvara som servern använder. Man sätter Caller ID i klientmode eller servermode. Vad jag menar är att samma programvara klarar att vara server eller klient (med och utan modem). Två programvaror är inte fel heller. Bara en tanke som kom.
Aha, nu är jag med dig. En bra idé, då slipper man underhålla två program.
Skulle då kunna tänka mig följande läge i Caller ID:

• Standalone.
  • Klient.
  • Server, i övrigt samma som standalone.
Pages: [1] 2
  Print  

Jump to: